in Blog
Why how'Watte?'

Organisaties met een duidelijke visie en doel, medewerkers die deze visie delen en hier dagelijks vol enthousiasme aan bijdragen. Een grote berg klanten en ambassadeurs die je blindelings volgen en je aanbevelen bij anderen. Wie wil er nu niet zo’n organisatie hebben of er niet willen werken. Een droom of haalbaar scenario? >>> conclusie in de laatste alinea

Pfffff
Het lijkt wel alsof je tegenwoordig geen fatsoenlijk bedrijf kunt runnen zonder dat je de gouden cirkels van Simon Sinek het hebt ingevuld. Wat vind jij?

De Gouden Cirkels van Sinek in een notendop
Iedereen weet wel WAT hij doet, een aantal weten ook goed HOE ze het doen, maar maar weinigen weten WAAROM ze doen wat ze doen. Simon zegt dat als je vertelt WAAROM je het doet je de juiste mensen meekrijgt met je verhaal. Collega’s, klanten en ambassadeurs. Iedereen draagt bij aan het grote geheel en werkt aan hetzelfde doel. Dit geeft energie en voldoening.

golden cirkles, gouden cirkels, Simon Sinek

Ambassadeur
Ik ben een ambassadeur van Sinek. Zes jaar geleden kocht ik zijn boek ‘Start with why’ en keek ik zijn inspirerende TED-talk. Hij greep me gelijk met zijn voorbeelden en de praktische toepassing van zijn theorie. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. De cirkels van Simon vliegen je werkelijk om de oren. Het resultaat is alleen niet altijd wat de gouden theorie belooft. Want hoe eenvoudig het ook lijkt, het is een pittige klus om de cirkels goed in te vullen.

Loze praatjes
Natuurlijk zijn er ook mensen die het allemaal maar loze praatjes vinden. Bijvoorbeeld de kritische Richard Engelfriet. Hij vergelijkt de theorie van Sinek met het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’. Daarin uit hij zijn ergernis over het feit dat niets van wat Simon beweert wetenschappelijk onderbouwd is, en dat er ook delen zijn die feitelijk niet eens correct zijn. Toch ben ik er echt van overtuigd dat we met de Gouden Cirkels een goede tool in handen hebben. Het concreet maken van je WAAROM kan wel degelijk een praktisch hulpmiddel zijn om uiteindelijk je dromen en doelen te realiseren, en om je publiek te raken!

Handtekening Simon Sinek

Inzet van de cirkels bij Bam!

Het invullen van de Gouden Cirkels is een tool, net als andere tools die we inzetten, om de drijfveren van een team, organisatie of een merk naar boven te halen.  Gezamenlijk de ‘WHY’ bepalen helpt je echt na te denken over waar je mee bezig bent en waar je naartoe wilt. Het model helpt je te verwoorden wat je visie is, hoe je wilt werken, wat je belangrijk vindt en wat je te bieden hebt. Is het heilig? Nee, natuurlijk niet. Er zijn wel meerdere modellen te bedenken die samen hetzelfde doel hebben, maar in de Gouden Cirkels van Simon Sinek komen veel belangrijke zaken samen.

Bij Bam! hebben we een manier bedacht om de cirkels zo in te zetten met andere slimme tools dat dit uniek is en dat we snel tot de kern komen. Dit geeft energie, inzicht en een goed verhaal!

Een sessie winnen?

Ben je benieuwd en wil jij ook zo’n actieve sessie op basis van onze unieke aanpak, vul hieronder je gegevens in. Uit de eerste 5 reacties trekken we één gelukkig winnaar die gratis een sessie van ons ontvangt!*

*Max. een team van 5 personen in een sessie



p.s. als je deze blog deelt maak je misschien wel dubbel kans 😉

BAM! Meer rake berichten

Start typing and press Enter to search