in Blog
Humor werkt, maar niet altijd!

Gisteren zijn de Social Awards uitgereikt in Amsterdam. Een prestigieuze prijs in Social Media-land. In ’t kort: bedrijven kunnen hun beste campagnes inzenden en een 44-koppige vakjury bepaalt samen met het publiek de prijzen. De categorieën: o.a. campagne, video, webcare en story. Enkele winnende namen: Bol.com (categorie Webcare), Feyenoord (categorie video) en HEMA (beste inhaker).

Ik heb de winnende campagnes bekeken en daarbij hardop gelachen. Want de winnende uitingen hebben allemaal een ding gemeen en dat is humor.  

Bam!
Bam!

Waarom werkt humor?
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Humor trekt aandacht. We krijgen al veel prikkels te verwerken, de kans dat een humoristische boodschap blijft hangen is groter dan een neutrale boodschap. Verder: humor straalt af op de ontvanger. Hij of zij zal zich na het zien van een grappige tv-commercial beter voelen. Blije mensen, fijn toch? Reclames worden over het algemeen als storend ervaren, maar met een vleugje humor vermindert deze negatieve associatie. Sterker nog, een positieve merkassociatie blijft hangen. En dat zou zomaar kunnen betekenen dat een potentiële klant voor jou kiest!

Wanneer werkt humor niet?
Soms kaapt humor zoveel van de aandacht dat de afzender, het merk dus, niet binnenkomt in het brein van je publiek. Humor werkt bijvoorbeeld averechts bij high involvement producten, zoals verzekeringen en hypotheken. We kennen allemaal ‘Even Apeldoorn bellen’, maar voordat de ontvanger de link legde naar Centraal Beheer waren er al heel wat marketingcenten op.

Hoe zorg je voor humor in campagnes?
Om humor succesvol in te zetten moet er een relatie zitten tussen humor en product. De kans dat het merk als afzender onthouden wordt is dan vele malen groter. Een factor die het vaak goed doet, is inspelen op de actualiteit.

Blog Bam!

De prijswinnende advertentie van HEMA was raak omdat we allemaal met de natte zomer van 2017 te maken had. Niet iedereen schudt een grappige campagne zo uit z’n mouw, creatieve mensen in de organisatie zijn daarvoor een must. En geef die mensen dan ook vooral de vrijheid en tijd om hier mee aan de slag te gaan. Wat ook kan: creatieve mensen om je heen verzamelen. Wij trekken hier zo een blik open ;D

We maken ook graag een rake campagne voor jou! Bel of mail: jantine@bamraakt.nl

BAM! Meer rake berichten

Start typing and press Enter to search