in Blog
Zonder story geen glory

Nog even en Blokker verdwijnt in hetzelfde afvoerputje als de V&D, die van de niet-langer-relevante-merken. De strijd van Blokker is bekend: weinig vernieuwend, weinig oog voor de veranderende omgeving, weinig onderscheidend en daardoor niet (meer) winstgevend. Alleen je logo en de look & feel van je winkels aanpassen is dan echt niet genoeg, want: geen glory zonder story!

Bam!
Bam!

Onderscheidend geluid
Blokker en V&D worstelden met hetzelfde probleem: voor alles kun je beter ergens anders terecht. Huis- tuin en keuken-’gereedschap’ koop je niet bij Blokker, maar online of bij speciaalzaken. Tenminste, zo zit het in de hoofden van de mensen. Het lukt Blokker niet hun bestaansrecht en dus een onderscheidend geluid over de bühne te brengen. Volgens mij gaat het hier om relevant zijn, zonder relevantie geen bestaansrecht. Zonder bestaansrecht geen onderscheidend verhaal.

Het verhaal vertellen
Succes valt of staat met het vertellen van jouw verhaal. Waar staat je organisatie voor en wat voeg je toe? Lastig te beantwoorden? Probeer het met de volgende drie: Wat doe jij als organisatie, waarom doe je dat en voor wie? Misschien makkelijk gezegd, maar heb jij die antwoorden zo paraat? Lukt het jou om in pakweg 30 seconden te vertellen wat je doet, voor wie en waarom? En heb je dit verhaal de afgelopen jaren aangepast aan veranderingen in de markt? Zo niet, dan loop je het risico ook te verdwijnen in het afvoerputje.

Helderheid verschaffen
Mensen moeten helder hebben waarom ze toch echt bij jou moeten zijn. En dit gaat verder dan alleen het korte verhaal dat je op netwerkborrels vertelt. Het begint bij de essentie van je organisatie, je missie of droom (hoe je het wil noemen) en jouw toegevoegde waarde voor de maatschappij of een specifieke doelgroep. Dit verhaal moet geïntegreerd zijn in alle communicatie-uitingen, zowel online als offline. Vanzelfsprekend moet het verhaal wat je vertelt overeenkomen met jouw handelen als organisatie. Want zoals de Engelsen zeggen: “The proof of the pudding, is in the eating”! Daarom is het ook zo belangrijk om medewerkers mee te krijgen in dit verhaal. Want, ik leerde het al jaren geleden, maar het is nog steeds zo waar: extern winnen? Dan intern beginnen!

Zaadje planten
Om het verhaal tussen de oren te krijgen bij jouw doelgroep zal je een stappenplan moeten opzetten. Wie wil je wanneer en met welke boodschap bereiken? De volgende stap is dan de inzet van gerichte online en offline communicatiemiddelen. Dus eerst het verhaal, daarna de strategische inzet van middelen. Met als doel om dat zaadje in de hersenen van jouw doelgroep te planten: het is meer dan duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn. Resultaat: ze kunnen niet meer om je heen.

Of meneer Blokker mee leest weet ik niet, maar hij is van harte welkom om onder het genot van een kopje koffie samen te kijken of zijn merk nog te redden valt door de inzet van storytelling. 😉

Naast meneer Blokker helpen we jou ook graag met jouw unieke verhaal over de buhne te brengen. Mail me voor een afspraak: Jantine@bamraakt.nl

BAM! Meer rake berichten

Start typing and press Enter to search