in Blog
Design in elke bedrijfsstrategie

Als ik aan design denk, denk ik aan Apple. Zo blij als een kind was ik toen ik een aantal jaar geleden het fraai ontworpen doosje opende en daarin mijn 1e Iphone zag liggen. Alles klopt, de met zorg ontworpen verpakking, maar ook de telefoon zelf. Vanaf dat moment ben ik verliefd op Apple!

Telefoon blog

Krachtig design
Er zijn ongetwijfeld meerdere redenen te bedenken waarom Apple succesvol is. De belangrijkste reden is wat mij betreft dat zij krachtige designs ontwerpen en dat overal in doorvoeren. Dus, in het gevalletje verliefdheid hierboven; het design niet alleen door voeren in de telefoon, maar ook in de verpakking en alle bijhorende gadgets. En daarbij levert het ook echt oplossingen, wel zo handig!

Design als businesstool
Een goed design is een ontwerp dat qua vorm en functie compleet passend is. En daarbij moet het zintuigen prikkelen en emoties oproepen. Dat zijn voor mij basisvoorwaarden voor communicatie die raakt. En dat geldt voor het design van een product, een verpakking, maar ook zeker zaken als het design van een website of huisstijl, dingen waar we ons bij Bam! mee bezig houden. We willen ons publiek ervan doordringen dat design moet worden meegenomen in de bedrijfsstrategie. Want een sterk design zorgt voor herkenbaarheid.

Prikkels
‘Een gemiddelde jongen van 17 krijgt nu in één dag meer prikkels te verwerken dan een gemiddelde boer in de Middeleeuwen in zijn hele leven”, las ik afgelopen weekend in een tijdschrift. Hoe zorg je als organisatie ervoor dat juist jouw boodschap wordt opgepikt? Dat lukt door onderscheidend, memorabel en herkenbaar te zijn. Te vaak zien we onderscheidende en memorabele uitingen waarvan we de afzender niet onthouden hebben. Door vanuit een merkenpaspoort te werken waarin afspraken gemaakt zijn over design, fotografie en teksten zal de ontvanger de uiting gaan herkennen als jouw boodschap.

Prikkelen
Ik geef een 1e tip: teveel structuur smoort creativiteit. Dus geef ontwerpers de vrijheid. Hiermee is niet gezegd dat we ‘zomaar’ wat doen. Bijvoorbeeld het ontwerpen van een visuele identiteit. Met ons eigen strategische model en unieke aanpak komen we samen met de klant snel tot de kern. Met een sterk design die de doelgroep raakt. Een sterk design boeit, prikkelt én verrast. Wat Bam! betreft basisvoorwaarden om te raken.

Wil jij ook een sterk design dat boeit, prikkelt én verrast? Bel of mail: jantine@bamraakt.nl

BAM! Meer rake berichten

Start typing and press Enter to search